- muistuttaa lähtökohdaltaan & monilta yksityiskohdiltaan Tolkienin "Taru sormusten herraa"
* * * * *
ELOKUVA - VASTAA LÄHINNÄ 3. KIRJAA
I
- levinnyt sairautta saarille, kuivuutta & valon himmenemistä; velho Root selvittämään mistä kyse
- lohikäärmeitä tullut toisesta maailmasta, taistelivat keskenään
- velho Root kertoo, että kauan sitten ihmiset ja lohikäärmeet olivat yhtä
- maan mammonaa haluavat ihmiset valitsivat maan ja meren
- lohikäärmeet valitsivat tulen ja tuulen
--> enne hämärän laskeutumisesta
II
- prinssi Arren kadonnut -- vaanii isäänsä, ja ryntää kimppuun & tappaa tämän
- ottaa isänsä miekan -- lähtee maasta
- sitten kuvataan Varpushaukkaa, joka tulee veneellä maihin
- tapaa Arrenin jonka ottaa mukaansa; "en usko että kohtasimme sattumalta"
- vaeltavat pitkin maaseutua - hylättyjä tiloja; ovat menossa Hortin kaupunkiin
- joutuvat eroon toisistaan kaupungilla, tarjotaan hazia-huumetta murheisiin
- istuvat juttelemassa tuulessa kaupungin muurilla tilanteesta
- "jopa ihmisten mieli on saastunut" -- "Maameressä on vain yksi olento joka kykenee tällaiseen."
- V. palaa majataloon, A jää kaupungille
-- alkaa tuulla kovaa, juoksee pakoon, törmää tyttöön ja miehiin jotka ajavat tätä takaa
-- joutuu taisteluun miesten kanssa, voittaa helposti & äiti tms huutaa Therrua nimeltä, lähtee
III
- Arren menee illalla satamaan, nukahtaa -- miehet löytävät hänet & pieksävät
-- ottavat vangiksi, heittävät miekan meren rantaan, kuljettavat vaunuilla pois
-- Varpushaukka tulee valosta kirkkaana, ja pelastaa -- vapauttaa kaikki vangit
IV
- jatkavat vaeltamista pitkin maaseutua yön selkään
- menevät maatilalle, jota pitää nainen nimeltä Tenar, juttelevat V kertoo olevas arkkivelho
-- kertoo että Maameren joka paikasta on tullut huonoja uutisia, siksi liikkeellä
--> tasapaino on järkkynyt "on kuin veri pakenisi suonistamme", hämärä
- naisen luona asuu tyttö, Therru, joka on sama jonka Arren pelasti
- sotilaat Holtissa menevät naisvelho Cobin luo; kertoo orjien paosta kuljetusvaunuista
-- johtajan nimi Usagi, sanoo että se oli toisen velhon syytä, joka vapautti heidät
--> antaa tehtäväksi Vn etsimisen
- tilalla on aamu, Therru ottaa kaivosta vettä ja menee sisään & törmää sattumalta Arreniin, ei tiedä että tämä Tenarin vuoteessa, säikähtää
-- Therry välttelee Aa, syövät aamiaista & lähtevät Vn kanssa sitten maatöihin
--> V alkaa filosofoida miten kaiken pitää olla tasapainossa, maa, ilma, meri ja valo
--> mutta nyt ihminen voi hallita maailmaa "Ihmisen on opittava säilyttämään luonnonmukainen tasapaino"
--> loitsia tulee vain tarpeen mukaan...
- illalla palaavat mökille, törmää Therruun "vihaan kaikkia jotka eivät arvosta elämää"
- A näkee yöllä unta, hukkuu mömmöön, josta V ohjaa pois & isän haamu
V
- aamulla Varpushaukka lähtee käymään jossain yksin
- kylän naiset puhuvat Tenarista noitana, mutta hakevat häneltä rohtoja
- Therru paimentaa lampaita, kun sotilaat saapivat, etsivät Va
- Arren istuttaa Tenarin kanssa taimia, kertoo kohtaamisesta Therrun kanssa
- Vsta Roken Suurtalon esimies, arkkivelho
- V menee takaisin Holtiin tapaamaan Cobia
- löytää markkinoilta myös An miekan
- muuttaa ulkonäköään kohdatessaan sotilaat, jotka etsivät häntä -- kertovat että Cobista on tulossa Kahden maan valtias
-- kyselee Cobista, asuu linnassa kaupungin ulkopuolella
- illalla Therru ei ole kotona, A lähtee etsimään nummelta
- löytää Tn joka laulaa ja katsoo taivaalle, seisoo tuuleen
- istuvat katselemassa yhdessä auringonlaskua kivellä
-- kertoo tappaneensa isänsä veitsellä, mutta ei tiedä miksi
--> oli täynnä vihaa jota ei pystynyt hallitsemaan "kuin sisälläni olisi joku toinen"
- sanoo Therrulle että hänen täytyy lähtee ennen kuin V palaa
- sotilaat kertovat Cobille Vn naisesta, itse velvo on jossain kaupungissa
VI
- A lähtee vaeltamaan päämäärättömästi pois tilalta, tienristeys, umpikuja
- näkee haamun, juoksee veteen ja on hukkumassa; cob näkee peilistään mitä tapahtuu
-- Tenar pidätetään, Therru jää viestinviejäksi
-- Cob ottaa Arrenin rannalta (mutta An haamu / varjo jää vaeltamaan), herää Cobin linnassa
-- Cob sanoo Vn olevan vaarallinen, etsii ikuista elämää
- kertoo Alle että tämä on valittu tietämään ikuisen elämän salaisuus (josta Varpushaukka & Cob taistelevat tms)
-- väittää että V haluaa tappaa An - ja A uskoo Cobia
-- pyytää Ata avukseen, yhdessä elävät ikuisen elämän
--> vaatii Arrenin kertomaan TOSInimensä - huumattuna kertoo että Lebannen
--> "nyt voin kohdata Varpushaukan"
VII
- Therru tapaa Varpushaukan ja selittää tälle tilanteen, jota V pitää huolestuttavana & antaa tälle Arrenin miekan & lähtee itse pelastamaan Tenaria
--> kehottaa Ta odottamaan kotona
- Cob heittää Tenarin tyrmään, Arren katsoo vierestä
- Varpushaukka ratsastaa linnaa kohti, sauvan päässä loistaa valo
- sotilaat, maagisilla kyvyillä ohittaa
- Cob katkera: V raahannut hänet Kuivan maan portille
- V sanoo että tämä on unohtanut miksi niin kävi, leikki elämällä & kuolemalla
--> Cob sanoo, ettei aio kuolla; keräsi kaikki mahdolliset loitsukirjat (vrt sormus)
--> loi kaikkein mahtavimman loitsun, elämän & kuoleman ovi auki
--> V: valtaa on käytettävä viisaasti; kysyy haluaako tuhota maailman tasapainon
--> Cob toteaa että tasapaino on jo mennyt, ihminen tuhosi sen (otti sormuksen); Cob sanoo olevansa luonnon yläpuolella
- Cob sanoo ettei ole Vn vastustaja, takaa astuu Arren miekkoineen
- V kysyy paljastiko tosinimensä? Vastaa "minä elän ikuisesti, olen kyllästynyt elämään pelossa"
- V kun kieltää kuoleman, kieltää elämän. Ei ole elämää ilman kuolemaa! A ei halua uskoa
- V onnistuu kuiskaamaan taistelun lomassa An korvaan rauhoittavia sanoja --> > A selvästi katuu, itkee
- V lassotaan kiinni ja heitetään Tenarin kanssa tyrmään, Cob ilmoittaa tappavansa heidät aamulla tuskallisella ja nöyryyttävällä tavalla
-- A jää sivusta seuraamaan tapahtumia
VIII
- Therru juoksee Arrenin miekan kanssa kohti linnaa; näkee tiellä Arrenin varjon / haamun, jota alkaa seurata
- saapuvat linnaan johtavalla sillalle; Varjo sanoo "vie miekka minulle, itse en pysty siihen"
- varjo kertoo, että on Cobin vankina; pelko täytti An sydämen pimeydellä, pimeys vei hänen kehonsa
--> varjo katoaa kerrottuaan ensin tosinimensä
- Therru kulkee linnan viertä pitkin ja pääsee lopulta sisään, näkee sotilaiden juopottelevan & kuulee että aikaa on enää vähän, lähtevät hakemaan Tenaria & Varpushaukkaa --> Therru löytää Arrenin tornista
- kysyy mitä sinä täällä teet? antaa miekan. Arren ei reagoi, mutta Th saa hänet taivuteltua lähtemään auttamaan
- A kysyy mikä on kallisarvoisin aarre? Th vastaa että elämä. Mitä merkitystä sillä on jos kuolemme. Th syyttää että A pelkää elämää, ei kuolemaa. Kuolemattomuuden & kuoleman kaipuu ovat samoja asioita.
- Tenar antoi minulle elämän, ja haluan antaa elämäni jolle kulle toiselle -- halaa Arvenia
- Tenar kertoo myös oman tosinimensä - Tehanu --> saapuu lohikäärme heidän eteensä ja katoaa
--> lähtevät auttamaan
-- voittaa ensin sotilaat, sitten sivaltaa Cobilta käden (huom! pallo kädessä, sauva toisessa)
--> velho ottaa Th.n mukaansa tehdessään kuolemaa -- luulee tappaneensa tämän
--> Th kuitenkin nousee maasta juuri ennen auringonnousua & on lohikäärme!! kuten Arren (?)
* * * * *
MAAMEREN TARINOITA 1 - 3
1 - Maameren velho
2 - Atuanin holvihaudat
3 - Kaukainen ranta
4 - Tenahu
* * * * *
1 - Maameren velho
Soturit sumussa
- Duny - Ged, jo lapsena kykyjä, usvapilvet
- maagi Ogionin oppipojaksi
Varjo
- kyllästää hidastahtiseen opetukseen
- lähettää Roken saarelle noitatieteitä oppimaan
- lähtee Gontin suursatamasta Varjolla - ja pääsee sinne
Velhojen koulu
- Roken saari, Thwilin kaupunki / Roken kummut / Roken Suurtalo / Erakkotorni /
- Maameren hardin kieli / Vanha Kieli
- Ulkoiset Rajavedet / Saaristomeri
- arkkimaagi Nemerle, Roken esimies
- Jaspis, Entwitin poika Havnorin saaren Eolgin huoneesta, Saaristomereltä
- Vehka, Itäisiltä Rajavesiltä
- Varpushaukka - Ged
- Kurremkarmerruk - Nimeäjämestari, Erakkotornissa
- Tuulenhaltijamestari
Varjojen valloilleenpääsy
- Taikakaavamestari - Henkilehto
- Loitsumestari -- loitsimisen vaarat
- Vespa / Jaspis / Ged
- Jaspiksen & Gedin kaksintaistelu -- Ged manaa vainajan henkiä Elfarran
- peto pääsi vapaaksi -- Manaaja & Loitsumestari tulevat paikalle
- arkkimaagi Nemmerle saa hallintaansaa Gediltä riistäyneen loitsun, mutta kuolee
- Roken Yhdeksän kokoontuvat Henkilehtoon tapahtuman vuoksi
- uusi arkkimaagi Wayn Gensher
- Ged makaa viikkokausia tiedottomana
- Ged haluaa jäädä Rokeen & tehdä lopun pahasta... & paha työskentelee Gedin kautta...
- Vehka - Estarriol valmistuu... & lähtee maailmalle; Ged jatkaa vielä opintojaan
- mestarit: Tuulenhaltija / Yrttimestari / Laulumestari / Loitsumestari / Nimeäjä / Taikakaavamestari / Taitomestari / Manaajamestari / arkkimaagi; Portinvartijamestari
Pendorin lohikäärme
- lähtee Ala-Torningin saaristoon -- suojelee lohikäärmeiltä
- paransi asukkaita, manasi säätä; ei pystynyt pelastamaan veneentekijä Pekarin poikaa
- lopulta päättää lähteä saarelta -- kohtaa Pendorin lohikäärmeet, 9
- selviää kolmesta ensimmäisestä pienestä otuksesta
- sitten tulee kolme lisää: kaksi pohjoisesta, yksi etelästä -- muuntautumisloitsu, itse lohikäärmeeksi
- Ged ajaa ison lohikäärmeen pakoon... sitten saapuu Pendorin Ukkolohikäärme
- sanoo voivansa auttaa Gedia, joku ajaa häntä pimeässä takaa
- se kysyy mikä häntä ajaa takaa, nimeä se; arkkimaagi oli sanonut ettei varjoilla ole nimeä & mutta lohikäärme oli sanonut että sillä on
- Yevaud - lohikäärmeen tosinimi -- antoi lupauksen että tule enää Saaristomerelle
Takaa-ajettuna
- Varjo alkaa ajaa Gediä takaa, palaa takaisin Ala-Torningille ja kertoo tarinansa
- lähti matkaan Rokelle, mutta joutui jäämään Serdin saarelle Varjon takia
- lähtee laivaan jonka määränpäänä Havnorin Suursatama
- tapaa vieraan velhon, joka kehottaa menemään Osskiliin Enladin saarelle - lähtee sinne, joutuu soutajaksi
- kohteena Terrinonin hovi; lähtee tuntemattoman Skiorhin matkaan - käy Gedin kimppuun
Haukan lento
- O-saaren valtiatar Serret hoivaa häntä, kävi Rokelle opiskeluaikana; Benderesk Terrenon valtias
- kyse on kuitenkin petoksesta - joutuu pakenemaan noitaa muuntautumalla haukaksi & lentää velho Ogionin luo jolta saa ohjeet
- hänen tulee tehdä täyskäännös ja alkaa metsästää metsästäjäänsä
Metsästys
- Gontin satamassa kysyy laivaa - takaisin; kysyi kalastajalta venettä myytäväksi & lähti sillä merelle
- Varjo seurasi tai se seurasi Varjoa perässä, loikkasi vedestä kuin delfiini ym.
- tuli avoimille Rajavesille lopulta, vihdoin se oli aivan lähellä; Varjo käytti sumua apuna
- ajaa karille, ajautuu rantaan, saapuu pieneen majaan jossa vanha pariskunta
- saa heiltä pienen esineen, jonka kätkee vaatteisiinsa; olivat Kargadin valtakunnan kuninkaan lapsia
--> Atuanin holvihaudat
- Ged nousi vihdoin taas veneeseen ja jatkoi takaa-ajoaan Maamerellä
- ymmärsi mitä Ogion tarkoitti sillä, ettei Varjo kyennyt ottamaan häneltä voimia niin pitkään kun hän oli sen perässä eikä päinvastoin
- epäili että oli tulossa Varjon kolmas juoni, ensin Osskilin nummille, sitten sumussa karikolle, nyt kapeaan vuonoon - Varjo oli nyt hänen takanaan veneessä!
- sai hätistettyä Varjon, ja vene lähti taas etenemään kohti avovesiä - matkasi kohti pohjoista
Iffish
- Länsi-Käden kylässä vietti kolme päivää Pohjoisilla Rajavesillä
- auttoi kyläläisiä, vastapalvelukseksi kunnostivat Kaukokatse-veneen
- sitten Ismayn kaupungissa Harrekki-majatalossa --> Iffish-saarelle josta Vehka kotoisin
- tapasi Vehkan & joka lähti hänen mukaansa
Avoin meri
- Vehka kertoo Eteläisten Rajavesin lauttakansasta; Ged: minun on mentävä sinne minne pakko ajaa
- ohittavat viimeiset saaret Lopunmaan; Ged nostattaa taikatuulen
- kohtasivat Varjon, ja näkivät monenlaisia hahmoja; Estarriol, katso, se on tehty. Se on ohi 214
- palasivat takaisin Iffishille
2 - Atuanin holvihaudat
Esinäytös
Uhri
- Jumalveljesten temppeli, papittaret; papittaren uudestisyntyminen
- Manan
- Tenarista - Arhaksi
Muurit
- Holvihautojen Esipapitar & Manan
- Awabathin jumalkuningas, hänen temppelinsä
- 1. Tenabach kaupunki, 2. Garin kaupunki .. lopulta löytyi tyttö maaseudulta
- Arha tunsi elämässään vain Atuanin Holvihautojen Kunnaan
- Ylipapitar Kossil & Thar kouluttivat
- heidät oli vihitty Awabathin hallitsevalle Jumalkuninkaalle
- Valtaistuinsali / Kalmiston kivimuuri / hautapaadet / veriuhrit
- Arha & Penthe; Manan, eunukit
Vangit
- Holvihautojen Labyrintti -- Kossill kehotti olemaan menemättä sinne
- velvollisuutena uhrata vankeja joita Holvihaudassa
- vangit lähetetty Awabathista, jotka nousseet elävää jumalaa vastaan
--> Arhan päätettävä tapa miten tapetaan / vartijat Duby & Uahto tuoneet vangit
Unelmia ja tarinoita
- Arha voi pahoin monta päivää, uhrauksen takia - tapettiin nälkään ja janoon
- Penthe ei olisi halunnut olla temppelissä, mieluummin tanssija Awabathissa
- päivät jatkuvia rituaaleja; palasi omin päin takaisin Holvihautoihin
- alkoi opetella labyrinttiä...
--> Thar oli opetellut ulkoa mitä siellä on, tiesi reitit; oppi ulkoa
- labyrinteissä aarre, itse labyrintti rangaistukseksi niille jotka yrittivät päästä siihen käsiksi
- monet olivat yrittäneet ryöstää aarretta:
--> Erreth-Akbe velho & kuningas -- rikkoutunut amuletti
Valoa kunnaan alla
- meni eräänä päivänä Maalattuun Holvihuoneeseen, näki valoa -- Varpushaukka
- Arha piti pyhäinhäväistyksenä että vieras ja mies siellä --> telkesi holviin
- palasi takaisin, mutta salasi asian mm. Kossillilta --> etsii Erreth-Akben amulettia!?
Ihmisloukku
- palasi seuraavana päivänä velvollisuuksiensa jälkeen Holvihautaan
- kertoo Kossillille että labyrintissä on mies
- Arha ohjaa miehen labyrintistä Maalattuun Holviin --> tirkistysreiästä ruokaa & vettä
--> selvittää mitä mies holvissä teki, on kiinnostunut aarteesta
- tutustuu Varpushaukkaan... kysyy amuletista
Aarre
Aimet
Erreth Abben rengas
Pimeän viha
Läntiset vuoret
Matka
3 - Kaukaisin ranta
Pihlajapuu
- Enladin ruhtinaan poika Arren
- haluaa palvella arkkimaagia Varpushaukkaa
- Henkilehto jossa Roken velhon kokoontuvat
4 - Tenahu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti